Rautelle 49,6 miljoonan euron tilaus Uruguayhin

RAUTE OYJ pörssitiedote 17.3.2023.2022 KLO 11.05

RAUTELLE 49,6 MILJOONAN EURON TILAUS URUGUAYHIN

Raute Oyj on allekirjoittanut Luminin (Uruguay) kanssa 49,6 miljoonan euron sopimuksen uuden vaneritehtaan teknologiatoimituksesta.  Tähän hankkeeseen viitattiin aiemmin 9.3.2023 päivätyssä pörssitiedotteessa (Raute suunnittelee suunnattua antia, merkintäetuoikeusantia ja juniorilainaa kasvutavoitteiden tukemiseksi ja pääomarakenteen vahvistamiseksi sekä ehdottaa osakelajien yhdistämistä). Projekti on tullut voimaan tästä päivästä lähtien Rauten saatua hankkeeseen liittyvän ennakkomaksun.

Lumin rakentaa uuden vaneritehtaan Meloon, Cerro Largoon, Uruguayhin. Tehdas kasvattaa Luminin vanerin tuotantokapasiteettia 304 000 m3:stä lähes 500 000 m3:iin, mikä tekee Luminista Etelä-Amerikan toiseksi suurimman vanerin tuottajan.

Rauten teknologiatoimitus sisältää kaikki tämän uuden eukalyptusvaneritehtaan tärkeimmät tuotantoprosessit: tukkien käsittelylinjan, viilun sorvauslinjan, kaksi viilun kuivauslinjaa sisältäen viilun lajittelun, kolme viilun saumauslinjaa, kaksi vanerin ladontalinjaa, kaksi vanerin puristuslinjaa, levynkorjaus- ja sahauslinjat sekä laajan palvelukokonaisuuden mukaan lukien pitkäaikaisen työmaatuen. Kaikki linjat ovat nykyaikaisinta automatisoitua R7-sarjan teknologiaa, jotka on varustettu analysaattoreilla lajittelua varten ja MillSIGHTS-ohjelmistolla tiedonkeruuta varten.

"Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme tämän tilauksen, mikä osoittaa kykymme palvella asiakkaitamme kokonaisratkaisujen toimittajana.  Lumin on pitkäaikainen asiakkaamme, jolle olemme vuosien varrella toimittaneet useita teknologiaratkaisuja", sanoo Rauten toimitusjohtaja Mika Saariaho.

Tilatut koneet ja laitteet toimitetaan helmikuun 2024 ja kesäkuun 2025 välisenä aikana.  Ne valmistetaan Rauten tuotantoyksiköissä Lahdessa ja Kajaanissa sekä yhtiön kumppanuusverkostossa.

Tämä uusi tehdas, joka on täydessä toiminnassa vuonna 2026, on osa Luminin strategiaa hyödyntää kestävien puutuotteiden kasvavaa maailmanlaajuista kysyntää rakennus- ja huonekalualalla. Lumin myös luo paikallista lisäarvoa Uruguayssa puutiloille, joita he ovat hoitaneet kestävästi yli 15 vuoden ajan Cerro Largossa ja Treinta y Tresissä.

Lumin, joka työllistää 780 henkilöä, on johtava metsätalouden ja metsätuotteiden toimittaja Uruguayssa. Se on toiminut yli 25 vuoden ajan ja hallinnoi 120 000 hehtaaria metsämaata, ja sillä on kaksi vaneritehdasta Uruguayssa. Lumin on keskittynyt kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen vanerilevyjen kestävään tuotantoon.  Luminin omistaa pitkäaikaisten sijoittajien yhteenliittymä.  www.lumin.com

Mika Saariaho

Toimitusjohtaja Mika Saariaho, puh. 040 154 9393

JAKELU:
Nasdaq Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

RAUTE LYHYESTI:

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaita ovat puutuoteteollisuudessa toimivat yritykset, jotka valmistavat viilua, vaneria, LVL:ää (Laminated Veneer Lumber) ja sahatavaraa. Sen teknologiatarjonta kattaa koko viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoprosessin sekä sahatavaran erikoismittauslaitteet. Tehdasmittakaavan projektien toimittajana Raute on globaali markkinajohtaja sekä vaneri- että LVL-teollisuudessa. Lisäksi Rauten täyden palvelun konseptiin kuuluvat teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännöllisiin huoltoihin ja laitemodernisointeihin. Rauten pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiön muut tuotantolaitokset sijaitsevat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Changzhoussa, Kiinassa ja Pullmanissa, WA:ssa, Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2022 oli 158,3 miljoonaa euroa. Konsernin henkilöstömäärä vuoden 2022 lopussa oli 778. Lisätietoja yrityksestä löytyy osoitteesta www.raute.com.