Rautelle 20 miljoonan euron tilaus Latviaan

RAUTE OYJ, SISÄPIIRITIETO, 20.2.2024 KLO 14.20

RAUTELLE 20 MILJOONAN TILAUS LATVIAAN

Raute Oyj on allekirjoittanut AmberBirch, SIA (Latvia) kanssa 20 miljoonan euron sopimuksen koivuviilutehtaan laajennuksen teknologiatoimituksesta, mikä kasvattaa asiakkaan tuotantokapasiteettia 60 000 m3:lla.

Rauten teknologiatoimitus sisältää kaikki tärkeimmät viilunvalmistuksen tuotantoprosessit: tukkien käsittelylinjan, viilunsorvauslinjan, viilunkuivaus- ja lajittelulinjan, visuaaliset ja kosteusanalysaattorit sekä laajan palvelukokonaisuuden ja MillSIGHTS MIS-ohjelmiston. Tuotantolinjat sisältävät uusinta automatisoitua R7-Series teknologiaa. Laitoksen suunnittelutyö on jo käynnistynyt.

Tilatut koneet ja laitteet toimitetaan vuoden 2024 lopun ja vuoden 2025 alun välisenä aikana. Ne valmistetaan Rauten tuotantoyksiköissä Lahdessa ja Kajaanissa sekä yhtiön kumppanuusverkostossa. Uusi tehdas, joka on täydessä toiminnassa vuonna 2025, laajentaa AmberBirchin viilutuotevalikoimaa, minkä ansiosta yhtiö voi päästä uusille markkinasegmenteille ja palvella nykyisten asiakkaiden tarpeita paremmin laajalla valikoimalla korkealaatuisia viilutuotteita. Uusi tuotantokapasiteetti luo myös kilpailukykyisen tuotantoalustan, jonka pohjalta voidaan kehittää uusia strategisia tuotelinjoja, ja näin hyödyntää kasvavia mahdollisuuksia EU:n insinööripuutuotemarkkinoilla.

“Raute on meidän pitkäaikainen teknologiapartnerimme, ja sen maailman johtava viilutuotantoteknologia on kriittinen osa AmberBirchin menestyksekästä liiketoimintamallia. Tämän uuden investoinnin myötä siirrymme toivottavasti entistä hedelmällisempään yhteistyöhön”, sanoo Karlis Kavass, hallituksen jäsen AmberStone Group.

"Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tukea AmberBirchiä heidän tärkeässä investoinnissaan meidän kokonaisratkaisullamme. Tarjoamme uusimmat innovaatiomme ja odotamme innolla pitkäaikaisen kumppanuutemme jatkumista", sanoo Rauten toimitusjohtaja Mika Saariaho.

AmberStone Group on vuonna 2013 perustettu sijoitusyhtiö. Se omistaa sijoituksia lääketeollisuuden, maatalouden, rakentamisen ja puunjalostuksen aloilla Latviassa ja Virossa. AmberBirch on AmberStone Groupin 100-prosenttisesti omistama tytäryhtiö, jolla on koivuviilutehdas Jēkabpilsin alueella Latviassa. Vuonna 2019 toimintansa aloittaneesta AmberBirchistä on tullut yksi alueen suurimmista viilutuotantoon erikoistuneista yrityksistä. AmberBirch valmistaa viilua, joka soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksiin sisustustuotteiden valmistuksesta rakentamiseen. Lisätietoja www.amberstone.lv, www.amberbirch.lv

Toimitusjohtaja Mika Saariaho, puh. 040 154 9393

RAUTE LYHYESTI – Making Wood Matter
Raute toimii puutuoteteollisuuden kestävän tulevaisuuden partnerina. Teknologiamme kattavat erilaiset tuotantoprosessit sekä niitä tukevat digitaaliset ja analysaattoriratkaisut teollisesti valmistetuille puutuotteille. Lisäksi tarjoamme kokonaisvaltaiset palvelukonseptit varaosista säännölliseen huoltoon sekä tuotannon modernisointeihin. Innovatiiviset teknologiamme, ohjelmistot ja palvelukonseptit suunnitellaan tukemaan tehokasta luonnonvarojen käyttöä asiakkaidemme tuotannossa. Raute on maailman ainoa kokonaistoimittaja, joka tarjoaa koko tehtaan kattavia teknologiaratkaisuja viilun, vanerin ja LVL:n tuotantoon. Rauten pääkonttori ja suurin tuotanto sijaitsee Lahdessa. Muut tuotantolaitoksemme ovat Kajaanissa, Vancouverissa Kanadassa, Changzhoussa Kiinassa sekä Pullmanissa Washingtonin osavaltiossa USA:ssa. Vuonna 2023 Rauten liikevaihto oli 145,4 miljoonaa euroa ja henkilöstö vuoden 2023 lopussa oli 754. Lisää Rautesta: www.raute.com.