Raute Oyj:n hallitus nimitti Mika Saariahon yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi

RAUTE OYJ PÖRSSITIEDOTE 24.5.2022 klo 8.00

RAUTE OYJ:N HALLITUS NIMITTI MIKA SAARIAHON YHTIÖN UUDEKSI TOIMITUSJOHTAJAKSI

Raute Oyj:n hallitus nimitti Mika Saariahon yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän siirtyy Rauten toimitusjohtajaksi Metso Outotec Oyj:n palveluksesta, jossa hän on toiminut Senior Vice President -tehtävässä vastaten murskainten kulutusosien liiketoiminnasta. Hän aloittaa Rauten toimitusjohtajana viimeistään 24.11.2022.

Mika Saariaholla on yli 20 vuoden kokemus ja vahvat näytöt erilaisista kansainvälisistä johtotehtävistä, erityisesti teknologiayhtiöissä. Hän on toiminut ennen Metso Outotecin muodostumista niin Metson kuin myös Outotecin erilaisten liiketoimintojen johtotehtävissä aina vuodesta 2010 alkaen. Tätä ennen hän on toiminut mm. Maailman teräsjärjestön, Outokummun, ja McKinseyn palveluksessa.  Hän on syntynyt vuonna 1973 ja on koulutukseltaan tekniikan tohtori.

”Olemme iloisia voidessamme kertoa nimityksestä ja uskomme, että Raute saa erinomaisen uuden toimitusjohtajan Mikan aloittaessa toimessaan. Mikan laaja-alainen kokemus ja osaaminen antavat hänelle hyvät valmiudet ottaa vastaan uuden tehtävän ja johtamaan Raute kannattavan kasvun tielle. Toivotamme Mikan lämpimästi tervetulleeksi yhtiöön”, sanoo Rauten hallituksen puheenjohtaja Laura Raitio.

”Tehtävä on minulle mieluinen haaste. Rautella on pitkä ja arvokas historia, vahva asema teknologiatoimittajana sekä vakaa ja pitkäjänteinen omistajapohja. Kiitän hallitusta luottamuksesta nimityksessäni. Odotan innolla, että pääsen yhdessä Rauten tiimin kanssa kehittämään yhtiön toimintaa ja luomaan kasvua asiakkaidemme menestyksen mukana”, sanoo Mika Saariaho.

Yhtiön operaatioista vastaava johtaja COO Petri Strengell toimii aikaisemmin ilmoitetun mukaisesti yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana, kunnes Mika Saariaho aloittaa tehtävässään.  Tämän jälkeen Petri jatkaa COO -roolissaan yhtiön johtoryhmän jäsenenä. ”Olemme hallituksessa hyvin tyytyväisiä siihen työotteeseen, jolla Petri ja koko johtoryhmä haasteellisessa tilanteessa tänä ylimenokautena tehtäviään hoitavat,” Laura Raitio sanoo.

Laura Raitio

Hallituksen puheenjohtaja

Hallituksen puheenjohtaja Laura Raitio, puh. 050 3860004

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahdessa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain/Changzhoun alueella Kiinassa sekä Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2021 oli 142,2 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2021 lopussa oli 801. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.