Raute kirjaa varauksia Venäjän liiketoimintaan liittyen, vahvistaa tulosparannusohjelmaansa ja antaa uuden tulosohjeistuksen

RAUTE OYJ SISÄPIIRITIETO 22.6.2022 klo 9.00

RAUTE KIRJAA VARAUKSIA VENÄJÄN LIIKETOIMINTAAN LIITTYEN, VAHVISTAA TULOSPARANNUSOHJELMAANSA JA ANTAA UUDEN TULOSOHJEISTUKSEN

Kuten aiemmin on kerrottu, Rauten tilauskanta vuodelle 2022 sisälsi merkittävän määrän projekteja Venäjälle. Helmikuun lopun jälkeen Raute ei ole tehnyt uusia sopimuksia venäläisten toimijoiden kanssa, ja Venäjän liiketoiminta on vähitellen supistumassa pakotteiden ja molempien maiden paikallisten lakien ja määräysten mukaisesti.

Raute on analysoinut kunkin projektin toteuttamisen edellytyksiä, mukaan lukien sopimukselliset sitoumukset, sanktiot ja jatkuvasti muuttuvat vaikutukset logistiikkaan, rahoitukseen ja maksutapahtumiin, ja jatkaa tilauskantansa mukauttamista vastaavasti. Tämän seurauksena Raute kirjaa toisen vuosineljänneksen tulokseen tämän hetken arvion mukaan noin 8−9 miljoonan euron varaukset joko sanktioiden takia tai muuten peruutettuihin hankkeisiin ja saamisiin liittyen. Lisäksi toisen vuosineljänneksen tulos tulee sisältämään noin 1 miljoonan euron kustannukset liiketoiminnan uudelleenjärjestelystä, sisältäen mm. irtisanomiskorvauksia.

Rauten kannattavuuteen vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ovat vaikuttaneet negatiivisesti Venäjälle toimitettavien tilausten alasajo ja siihen liittyvän työn alla olevan projektikannan uudelleenjärjestely. Lisäksi komponenttien ja logistiikan heikko saatavuus ja hintojen nousu ovat heikentäneet tulosta.

Negatiivisten ajureiden vaikutusten lieventämiseksi Raute vahvistaa kehitysohjelmaansa, jolla parannetaan kilpailukykyä ja kannattavuutta sekä tavoitellaan katteiden parannusta ja kustannustehokkuutta vuosille 2022 ja 2023.

Markkinatilanne ja kysyntä Venäjän ulkopuolella ovat olleet hyvällä tasolla ja nykyinen tilauskertymä osoittaa positiivisia merkkejä. Edellyttäen että nämä nykyiset markkinaolosuhteet pysyvät suurelta osin ennallaan, Raute odottaa, että tilanne vakiintuu vuoden 2022 toisella vuosipuoliskolla ja kannattavuus alkaa parantua.

Raute Oyj:n hallitus peruutti vuoden 2022 taloudellisen ohjeistuksen 2.3.2022. Edellä mainittujen seikkojen johdosta hallitus odottaa nyt Rauten vuoden 2022 liiketuloksen pysyvän merkittävästi negatiivisena ja alle viime vuoden tason. Rauten vuoden 2021 liiketulos oli -2,2 miljoonaa euroa.

Raute Oyj
Petri Strengell
Väliaikainen toimitusjohtaja

Väliaikainen toimitusjohtaja Petri Strengell, puh. 040 7586580
Väliaikainen talousjohtaja Minna Yrjönmäki, puh. 040 5702067

Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri, LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki) ja sahatavara. Teknologiatarjonta kattaa viilun, vanerin ja LVL:n koko tuotantoprosessin sekä erityismittalaitteita sahatavaralle. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Lahdessa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Kajaanissa, Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain/Changzhoun alueella Kiinassa sekä Pullmanissa, Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Rauten liikevaihto vuonna 2021 oli 142,2 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2021 lopussa oli 801. Lisätietoja yhtiöstä: www.raute.com.